Gıda Bülteni Gündem Depozito iadesinde günlük limit belli oldu; Kaç lira iade alınabilecek?

Depozito iadesinde günlük limit belli oldu; Kaç lira iade alınabilecek?

Türkiye'de yıllardır hazırlıkları sürdürülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi, 1 Temmuz 2026 tarihinde ülke genelinde uygulamaya geçiyor. Sistemin başlamasına sayılı günler kala, Türkiye Çevre Ajansı (TÜÇA) vatandaşların merak ettiği önemli bir detayı açıkladı. Deposito iade ücreti ne kadar olacak? Depozitosu olan ambalajlar hangileri olacak? Bir kişi en fazla kaç depozitolu ambalaj iade edebilecek. İşte yanıtları..

2 Dakika
OKUNMA SÜRESİ

TÜÇA'nın sosyal medya hesaplarından yapılan bilgilendirmeye göre, bireysel kullanıcılar bir gün içerisinde en fazla 200 adet depozitolu ambalaj iade edebilecek. 

Açıklamada, söz konusu limitin "sistemin adil, güvenli ve sürdürülebilir şekilde işlemesini sağlamak amacıyla" uygulamaya konulduğu belirtildi.

Son günlerde sosyal medyada, depozito uygulamasından gelir elde etmek amacıyla plastik ve metal içecek ambalajı toplamaya başlayan kişilere ilişkin görüntüler paylaşılırken, günlük iade limitinin bu tür yoğun bireysel toplama faaliyetlerini de sınırlandırması bekleniyor.

DEPOZİTO İADE BEDELİ NE KADAR?

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) uygulamasıyla plastik, cam ve alüminyum içecek ambalajlar için vatandaşlara iade edilen teşvik bedelinin 1 Temmuz 2026 itibarıyla 1 TL olacağını açıkladı. 

HOREKA işletmeleri için kayıt süreci hızlandı

Öte yandan, 81 il ve 973 ilçede uygulanacak sistem kapsamında otel, restoran ve kafelerin (HOREKA) sisteme kayıt süreci de devam ediyor.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda, Türkiye Çevre Ajansı tarafından yürütülen sistem kapsamında HOREKA işletmelerinin, Depozito Bilgi Yönetim Sistemi (DBYS) üzerinden kayıt işlemlerini tamamlayarak birlikte çalışacakları saha operatörlerini belirlemeleri gerekiyor.

Her gün milyonlarca içecek ambalajının tüketildiği otel, restoran ve kafeler, sistemin yaygınlaşmasında kritik rol üstlenecek. Bu işletmeler, kendi bünyelerinde tüketilen DOA logolu ambalajları ayrı olarak biriktirerek geri dönüşüm sistemine dahil edecek.

HOREKA işletmelerine ambalaj başına teşvik

Sisteme kayıt olan işletmelerde biriken DOA logolu ambalajlar, yetkilendirilmiş operatörler tarafından düzenli olarak teslim alınacak. HOREKA işletmeleri, sisteme kazandırdıkları her bir ambalaj için 0,20 TL teşvik ödemesi alacak.

HANGİ AMBALAJLAR DEPOZİTOLU İADE EDİLEBİLECEK

Su, soda, kola, gazoz, meyve suyu ve enerji içecekleri gibi ürünlerin DOA logolu ambalajları bu sisteme dahil. 

Toplama, taşıma ve doğrulama işlemleri dijital altyapı üzerinden anlık olarak takip edilirken, tüm süreçlerin şeffaf ve izlenebilir şekilde yönetilmesi hedefleniyor.

Yetkililerin hesaplamalarına göre sistemin tam kapasiteye ulaşması halinde: İçecek ambalajı hammaddesi ithalatında yüzde 35-40 azalma sağlanabilecek, Türkiye ekonomisine yıllık yaklaşık 30 milyar lira katkı sunulabilecek, yaklaşık 37 bin ton sera gazı emisyonu önlenebilecek, 1,3 milyar kilovatsaat enerji tasarrufu sağlanabilecek.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *